רומא מול ירושלים בסמל המדינה

איך המאבק ההיסטורי בין רומא לירושלים מתקופת סוף הבית השני משתקף בסמל המדינה – מנורת המקדש עם ענפים של זית? אנו לא יודעים בדיוק איך נראתה מנורת שבעת הקנים שהייתה במקדש, גם אם יש מספר תיאורים במקורות. אך יש לנו מיצג חזותי אחד: בשער טיטוס שעומד ברומא עד היום. השער נבנה לכבוד ניצחון הרומאים על יהודה, ויש בו תבליט של חיילים רומיים נושאים את מנורה שנלקחה מהמקדש בתור שלל. ציור המנורה בשער טיטוס היווה מקור לעיצוב המנורה בסמל מדינת ישראל. יש בכך סגירת מעגל היסטורית: האימפריה הרומית שלחה את עם ישראל לגלות, אך היהודים הצליחו לחזור ולהקים מדינה עצמאית אחרי כמעט אלפיים שנה.

ומה עם ענפי הזית? הם ודאי לא היו בשער הרומי. מקורם בנבואת זכריה מימי הבית השני. בתחילת פרק ד' זכריה מתאר את החזון: "… רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ. וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל שְׂמֹאלָהּ." זכריה רואה מנורה עם שבעה קנים וענפי זית מצדדיה.

זכריה שואל את המלאך לפשר החזון, והמלאך עונה שיש לשמוח על הקמת בית המקדש (השני) ע"י זרובבל בירושלים. זכריה שואל "מַה שְּׁנֵי הַזֵּיתִים הָאֵלֶּה עַל יְמִין הַמְּנוֹרָה וְעַל שְׂמֹאולָהּ?" – מה משמעות הופעת ענפי הזית במראה? תשובת המלאך: "אֵלֶּה שְׁנֵי בְנֵי הַיִּצְהָר הָעֹמְדִים עַל אֲדוֹן כׇּל הָאָרֶץ". רש"י מפרש את התשובה: "קרן כהונה ומלכות הנמשחים בשמן המשחה". בני יצהר הם ראשי השלטון – הכהן הגדול והמלך ("יצהר" כי שניהם שנמשחים בשמן). אז המנורה והזית בחזון הנבואי מרמזים לחזרת ההנהגה לעם ישראל. מכאן הקשר הברור לסמל מדינת ישראל הריבונית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *